2012/01/28

Forma abstracta ca miez al materiei


 Jackson Pollock - "Convergence"

 J'ai tue ma mere (dir. Xavier Dolan, Canada 2009)

Arta contemporana a descoperit valoarea si fecunditatea materiei. Existenta legatura intre formele abstracte si miezul materiei in sine, a redat un dialog nascut din adancul insusi al materiei pe care acesta il modeleaza si inauntrul careia se afla sursa inspiratiei. Miezul vanzolelii artistilor de alta data, a unei cautari continue de forme definite ca si produs al artei este astazi inlocuit de lipsa unui act procedurat clar definit al intuitiei-expresie. Aceasta intuitive arde pe de-antregul inlanuntrul spiritului creator, iar manifestarea ei tehnica-extrinseca, adica talmacirea acestei naluciri poetice cu ajutorul sunetelor, cuvintelor, culorilor, acesta devine materialul erei contemporane. 

Ca o reactie la aceasta doctrina, estetica erei contemporane elaboreaza o reconsiderare a materiei. Este o inventie care se zamisleste in presupusele adancimii ale spiritului si care nu are nicio legatura cu provocarile realitatii fizice concrete caci nu poate fi decat o palida nalucire. Frumusetea, adevarul, inventivitatea, creatia nu tin doar de o spiritualitate angelica, ci au de-a face cu universul lucrurilor care se ating, se miros, care fac zgomot atunci cand cad, care tind sa se aplice datorita inevitabilei legi a gravitatiei, care sunt supuse deteriorarii, transformarii, ruinei, dezvoltarii.(adaptare din "Istoria frumusetii", editie ingrijita de Umberto Eco)

Niciun comentariu: