Nasser Ali Khan este cel mai renumit violinist al vremurilor
sale. Il gasim la inceputul filmului in cautarea unei viori, un Stradivarius-
aia nu-I buna, aia nu-I nu stiu cum, aia nu suna bine pana la urma nicio vioara
nu este pe placul lui Nasser Ali Khan. Asa ca Nasser Ali Khan se hotaraste sa
moara. Mi se pare normal, voua nu?
Ce face Nasser Ali Khan in sensul asta? Nasser Ali Khan (daca vi se pare ca repet
prea mult numele lui o sa ma opresc dar trebuie sa va obisnuiti cu el) isi duce
propria greva - refuza sa se mai hraneasca asteptandu-si sfarsitul.
Ei bine si acum sa va tineti bine, intram intr-o contorizare
a ultimelor lui zile si ne initiem intr-un proces psihanalitic la nivelul
spectator-personaj, al vietii celui mai artist dintre artisti si implicit al
dramei sale. Va avertizez ca nu-I lucru de mantuiala asta cu dedesupturile unui
artist, mai ales ca taramul pe care suntem pregatiti sa pasim este presarat cu
vraja, cu personaje fantasmagorice care mai de care, cu creatii spectaculoase si
cu dovezi clare de fantezie sufleteasca.
Acum fie vorba intre noi, Marjane Satrapi și Vincent
Paronnaud dispun de toate recuzita vietii pentru filmul asta: au o substanta
creatoare peste asteptari (in anul 2008 au ajuns la nominalizarile Oscar pentru
animatia Persepolis), au parte de nume numai unul si unul ale cinematografiei
mondiale: Mathieu Amalric, Maria de Medeiros, Isabella Rossellini, Chiara
Mastroianni, Rona Hartner, Golshifteh Farahani si Jamel Debbouze, au una dintre
cele mai emotionante coloane sonore care mi-au fost date sa aud ( compozitia
Olivier Bernet) si toate acestea pentru a sarbatori cu trambite daca se poate,
ce altceva decat iubirea.
Sigur ca filmul nu abordeaza iubirea stropind ecranul cu
sirop de prune (traducerea ad litteram a titlului filmului este Pui cu prune),
dar gaseste un mod fin, magic, plin de umor si visare, un mod tipic fantezist
pentru asta si ne introduce intr-o lume de basm sofisticata.
Aflat in comepetitia Festivalului de la Venetia, Iubire persana
a fost unul dintre mult asteptatele filme de anul acesta in Romania, la fel de
asteptat ca sosirea scriitoarei si regizoarei Marjane Satrapi, la Bucuresti pe
10 februarie.
De la Marjane Satrapi ramanem cu cateva cuvinte frumoase
despre el “Era timpul să sărbătorim
iubirea și omul și să le punem în centrul a tot ce există. E extraordinar să
faci un film în Germania, cu acțiunea care are loc în Iran, cu Isabella care e
italiancă, cu Maria, care e portugheză, cu Golfshifteh care e iraniană, cu Rona
care e româncă, cu Serge Avedikian care e de origine armeană, cu Jamel, ai
cărui părinți sunt marocani, cu Mathieu, cu Chiara... și la final să fie un
film franțuzesc!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu